• О нама
  • Контакт
  • Ценовник
  • Огласи
    • Otkaži uplatu
    • Hvala na uplati
    • Pretraži oglase
    • Prelistaj kategorije
    • Pregledaj oglase
    • Obnovi oglas
    • Postavi oglas
    • Izmeni oglas
    • Odgovori na oglas
    • Prikaži oglas
  • Пратите нас
    • на фејсбуку
    • на твитеру

Кикиндске

  • Актуелно
    • Политика
    • Друштво
    • Економија
  • Хроника
  • Култура
    • Уметност
    • Свет младих
    • Образовање
  • Фељтони
    • Трагови времена
    • Извор православља
    • Приче из моје вароши
  • Спорт
    • Кошарка
    • Фудбал
    • Рукомет
    • Одбојка
    • Ватерполо
    • Пливање
    • Карате
    • Амерички фудбал
    • Џудо
    • Стони тенис
    • Остало
  • Огласи
0

ВЕЛИКИ ЈУБИЛЕЈ ЖЕЛЕЗНИЧКЕ СТАНИЦЕ У КИКИНДИ

  • аутор Драган Гавранов ·
  • 16 новембар, 2017
  • Актуелно · Истакнуто · Приче из моје вароши
  • 160 ГОДИНА СТАРЕ ДАМЕ
  • На јучерашњи дан, пре 160 година, у Велику Кикинду стигао је први воз

 

Пре 160 година, 15. новембра 1857. године, тачно у 15 сати, у Кикинду је стигао први воз. Ово је, сигурно, један од најзначајнијих датума у укупној историји града. Изградњом пруге, безначајно насеље, у мочварној равници, почиње нагло да се развија, постаје град, раскрсница европских путева, индустријски центар.

Прва расправа о изградњи пруге Сегедин-Кикинда-Темишвар вођена је у угарском парламенту 1842 године. Концесија за њену изградњу је дата 12. маја 1853. године Царском краљевском слободном удружењу аустријских државних железница „СТЕГ“ (k.k.priv.osrerr. staats-kisenbahn-gesellshaft) под условом да се пруга заврши до 31. децембра 1856 године. Право експлоатације дато је друштву на 90 година. Због великих поплава у лето 1856. године, дошло је до кашњења, тако да је пуштена у саобраћај тек 15. новембра 1857.


Станица крајем 19. века

Ова деоница је постала део 700 км дуге пруге Беч-Будимпешта-Базјаш. Тиме је Кикинда добила директну везу са европским центрима попут Париза, Лондона, Брисела…а тиме је постала и сама важан центар, раскрсница пруга, индустријски град, место где се довози роба са југа Балкана и возом даље транспортује у Европу.

Тек 26 година касније граде се пруге ка југу (Суботица-Нови Сад-Београд и Кикинда-Зрењанин 1883. год. Београд-Ниш 1884 год). И Кикинда добија нове пруге ка Араду преко Накова, Теремији и Њери, Зрењанину (Новом Саду и Београду), Суботици и Ђали.

Возови доносе невероватан напредак граду. Гради се паромлин „Данфил“ (1862 год.) чије брашно стиже и на царску трпезу у Беч, индустрија цигле и црепа (1869 год) „Бон“ (данашњи „Тоза Марковић“), почиње се са прерадом свиле и кудеље, на градске улице стиже електрична расвета отварањем електричне централе (међу првима у овом делу Европе), гради се  хотел, отварају штедионице, штампају новине и књиге… За кратко време Кикинда постаје најразвијенији град у Српском Војводству. Овде долазе пословни људи најелитнијим европским возовима. „Оријент експрес“ (Париз-Беч-Кикинда-Букурешт-Истанбул), „Остенде експрес“ (Лондон-Брисел-Кикинда-Букурешт-Констанца), „Балкан експрес“ (Берлин-Будимпешта-Кикинда-Букурешт), „Симплон експрес“ (Париз-Венеција-Кикинда-Букурешт), „Букурешт експрес“ (Букурешт-Кикинда-Ријека).


Ред вожње првих возова

Нажалост, развој града је прекинуо Велики рат. После прекрајања граница, саобраћај бива прекинут, али на кратко. Повољан положај пруге у оквиру европских коридора и економија су учинили своје. Вратили су се возови, настављен је развој. Металска и хемијска индустрија, пољопривреда, фабрике за прераду меса и поврћа, само су карике у ланцу напретка. И тако до 1952. године, када је из Кикинде отпутовао последњи воз за Сириг (предграђе Сегедина).

Кикинђани заборављају значај ове пруге. Многи и не знају да би, да није железнице, овај град имао минималне шансе да постане оно што јесте. Иако већ дуго времена постоји жеља за њеном ревитализацијом, у оквиру европских планова железничких коридора, улажу се незнатни напори. Озбиљне анализе показују да би нам она била велики замајац у развоју. И било би лепо да се овај датум уврсти у значајне за град, јер, хтели ми то да признамо или не, у рангу је датума дана Града Кикинде.

Подели

Ознаке: 160 godina zeleznice u Kikindi381kikindska zeleznica

— Драган Гавранов

Слични чланци

  • ПОТРАЖИВАЊА ЈП „ТОПЛАНА“ ДУПЛО ВЕЋА ОД ДУГА
  • КИКИНДСКА ШКОЛА У ГЛОБАЛНОМ ПРОЈЕКТУ
  • КРАЈИШНИЦИ МЕРИЛИ СНАГУ И СНАЛАЖЉИВОСТ
  • ТЕНИС – КВАЛИФИКАЦИЈЕ ЗА АУСТРАЛИЈСКИ ОПЕН
  • Претходна прича ЗАВРШЕНА ИЗГРАДЊА ТОПОЛОВОДА У УЛИЦИ БРАЋЕ ТАТИЋ
  • Наредна прича ОБЕЛЕЖЕНА „НЕДЕЉА ПАРЛАМЕНТАРИЗМА” У ГРАДСКОМ ПАРЛАМЕНТУ
    • Скорашњи чланци
    • Најпопуларније
    • Коментари
    • АНСАМБЛ НАРОДНОГ ПОЗОРИШТА РАДИ НА НОВОЈ ПРЕДСТАВИ12. маја 2022.
    • НА ПРЕКЈУЧЕРАШЊОЈ СЕДНИЦИ СКУПШТИНЕ ГРАДА – УСВОЈЕНО МНОШТВО ВАЖНИХ ОДЛУКА12. маја 2022.
    • РУКОМЕТНЕ СУПЕР „Б” ЛИГЕ У ЗНАКУ КИКИНДСКИХ КЛУБОВА5. маја 2022.
    • ЉУДИ И ВРЕМЕ5. маја 2022.
  • Jooble

  • Autoprevoz – Kikinda

  • Oklagija

  • iShop

  • Насловна страна

  • Општа болница Кикинда – важнији бројеви телефона

    062/885-7767 - НЕУРОЛОШКА АМБУЛАНТА
    064/886-5932 - ТРАНСФУЗИЈА
    064/886-5940 - ФИЗИЈАТРИЈА
    064/886-5930 - ЛАБОРАТОРИЈА
    064/886-5920 - РТГ
    064/886-5923 - РТГ УЗ
    064/886-5926 - ИНТЕРНА АМБУЛАНТА
    064/898-6185 - ХИРУРШКА АМБУЛАНТА
    064/898-6174 - ОРЛ АМБУЛАНТА
    064/898-6175 - ОЧНА АМБУЛАНТА
    064/898-6169 - КОЖНА АМБУЛАНТА
    062/884-2824 – ПОРТИРНИЦА

  • Актуелно
    • Друштво
    • Политика
    • Економија
  • Култура
    • Уметност
    • Свет младих
    • Образовање
  • Фељтони
    • Извор православља
    • Приче из моје вароши
    • Трагови времена
  • Екологија
  • Спорт
    • Џудо
    • Амерички фудбал
    • Ватерполо
    • Карате
    • Кошарка
    • Одбојка
    • Пливање
    • Рукомет
    • Стони тенис
    • Фудбал
    • Остало
  • Здравље
  • Привреда
  • Пољопривреда
  • Рецепти